torstai 11. syyskuuta 2014

Aaaaaapuva

Tässä ei ole viime aikoina ehtinyt kirjoittelemaan oikein mitään, kun kesällä mulla alkoi työt ja nyt tähän päälle suoritan työharjoittelua. Tässä kuukauden sisään tulossa melkein kaikki koulutukseen liittyvät näytöt + pt-koe parin viikon päästä, siihenkin pitäisi ehtiä lukea jossain välissä :D Joten lähes kaikki aika mikä jää vapaaksi, en todellakaan halua nököttää koneella.

Nyt ajattelin tulla pikaisen päivityksen kirjoittamaan kuitenkin ja olen saanut myös haasteen, mutta teen sen sitten myöhemmin.

Muistatte varmaan kun kerroin, että lopetin ehkäisyhormonit marraskuussa '13. Tuossa ennen kesää on mennyt kierto ihan sekaisin, iho räjähtänyt käsiin ja muutenkin erilaisia vaivoja tullut. Perjantaina menen niiden oireiden ja asioiden kanssa lääkärille selvittämään asiaa. Vähän on aavistus, että mistä voisi johtua mutta en ehkä vielä maalaile piruja seinille..

Lisäksi mulla on toukokuun lopulla mennyt toinen takareisi jotenkin rikki, enkä ole oikein pahemmin sitten treenannutkaan. Tampereella kävin esiintymässä kipeällä kintulla.. Olin maanantaina lääkärissä jälleen jalan kanssa ja mulle tehtiin myös ultraäänitutkimus lihaksille / jänteille, mutta siellä ei näkynyt mitään repeämiä, ainoastaan turvotusta lihaksen kiinnityskohdassa. Joten tässä vähän masentuneissakin fiiliksissä ensinnäkin oman pärstän takia ja sitten tuon jalan vuoksi.

Täällä siis ollaan, kovin kiireiseinä kylläkin vielä ainakin kuukauden ajan.

Alla video Tampereen esityksestä. Kyseessä oli siis enemmänkin eksoottisen ja eroottisen teeman mukaisia esityksiä, joten tässä kengillä möyrintää ja jopa vaatetta lähtee päältä XD



Niin ja uutena harrastuksena tuli aloitettua telinevoimistelu aikuisten ryhmässä :)

lauantai 7. kesäkuuta 2014

Personal training harjoitusasiakas

Aika menee hirvittävää vauhtia koko ajan, hommia on vaikka muille jakaa ja siksi on taas jäänyt tännekin kirjoittelematta. Kauhea stressi myös, että miten saa kaikki koulutuksen näytöt suoritettua ja harjoitteluakin jäi vielä jokunen tunti tekemättä.

Näyttöjen ja kaikkien etätehtävien lisäksi meille tuli kesän ajaksi projekti ja se on PT-harjoitusasiakas. Itse olen jo asiakkaani löytänyt ja tapaan hänen kanssaan maanantaina ensimmäisen kerran. Oma harjoitusasiakas on vanha tuttu, mutta ei olla viime vuosina juurikaan oltu tekemisissä. Täytyy myöntää, että olen ollut ihan fiiliksissä koko asiasta tässä! :D Toisaalta taas hieman pelottaa, että saako asiakkaan kanssa mitään tuloksia aikaiseksi :D

Mulla on myös tällä hetkellä hakusessa kolme henkilöä, joille tehtäisiin erilaisia kuntotestejä ja niiden perusteella ohjelmat. Sen lisäksi pitäis kartoittaa työergonomiaa ja antaa taukojumppaohjeita. Jos tällainen kiinnostaa, niin laita kommenttina sähköpostiosoitteesi ja otan sinuun yhteyttä. Voin kertoa tästä projektista tarkemmin kun olen kotona, nyt vaan mökillä kirjoittelen nopeasti kuulumisia :) Eli työikäisistä olisi taas kyse.

Meillä oli taas kouluviikko ja ollaan yhden meidän luokkalaisen kanssa käyty välitunneilla taitosalissa harjoittelemassa telinevoimistelun kieppiä sekä käsilläseisontaa ym.

video

Lapsi on terve kun se leikkii ;)

Siis niin kivaa :D Tää vaan vahvistaa entisestään tunnetta, että haluan aloittaa syksyllä telinevoimistelun aikuisryhmässä :D


Jooh, mutta nyt jatkan mökkeilyä ja tässä tuleekin teille lukijoille haaste. Eli haastan kaikki naislukijani, jotka eivät saa yhtään leukaa vedettyä vielä, yrittää saada samanlainen leuka kuin alla olevassa videossa ensimmäinen! Itsellä on haasteena saada tuo toinen vedettyä!

video

Ja eikun treenaamaan!!

lauantai 17. toukokuuta 2014

Ehkäisyhormonien lopettaminen

Muistaakseni jossain vaiheessa lupasin kertoilla fiiliksiä ehkäisyhormonien lopettamisesta. Ehdin käyttää ehkäisyhormoneja niinkin pitkän ajan kuin yli 10 vuotta, yhteen putkeen. Näin jälkeen ajateltuna aivan hirvittävän pitkä aika. Jätin ehkäisyhormonit kokonaan pois marraskuun puolivälissä 2013. Nyt on siis kulunut noin puoli vuotta ja edelleen huomaan, että keho hakee omaa hormonitasapainoa.

Jätin hormonit pois siitä syystä, että mulle alkoi tulla niistä kaikenlaista sivuoiretta ja toisekseen en mitenkään voi uskoa, että ylimääräisten hormonien syönti voi olla kellekään hyväksi ellei kyseessä ole jonkun sairauden hoito. Yritin myös loppukesästä 2013 jutella ehkäisyneuvolassa kaikista näistä oireista ym, mutta ei tietenkään hoitajien ja gynen mukaan ne voineet johtua pillereistä. Niinpä niin..

Ensimmäiset menkat ilman hormoneja tuli aivan normaalin kierron mukaan ja alkoi lähes kellontarkasti sekä vihdoin pystyin tuntemaan ovulaation. Ensimmäisillä kerroilla ovulaation jälkeen rinnat olivat menkkojen alkamiseen asti TODELLA kipeät. Nyt ei onneksi enää näin ole.

Muita postiviisia asioita joita huomasin muutaman kuukauden kuluttua lopettamisesta: en suutu enää yhtä helposti kuin ennen, muutenkin tuntuu että olen paljon positiivisempi (toki voi johtua myös noista opinnoista ja uusista ihmisistä jotka olen tavannut :D). Lisäksi he halutkin alkoivat pikkuhiljaa tulla takaisin. Hallelujaa!! :D

Nyt kun puoli vuotta on kulunut, muutamat menkat ovat olleet pari päivää myöhässä. Luulen, että tämä kehon hormonien tasapainoitus tulee kestämään kauan. Varsinkin kun olen käyttänyt noita hormoneita niin hiton kauan.

En löydä oikeastaan tästä asiasta kuin yhden negatiivisen puolen, ja se on tämä kasvojen iho. Sehän lähti pahentumaan jo silloin kun vaihdoin yaz pillerit ehkäisyrenkaaseen. Renkaan aikana alkoi tulemaan pientä valkoista näppyä tuonne leuan sivuille ja alle, niitä on edelleen. Ja ehkäisyhormonien lopettamisen jälkeen on alkanut tulla sellasia oikein kunnon isoja finnejä kasvoihin sekä selkään. Ei niitä nyt ihan kamalasti ole, mutta sen verran että ne hieman ärsyttää kun olin niin jo tottunut olemaan "siloposki". Niitä myös tulee herkemmin silloin kun ei kiinnitä ruokien laatuun huomiota. Nyt ennen kuin kukaan ehtii sanoa mitään, hoidan ihoani nyt paremmin kuin koskaan ennen ja sillä ei ole noihin finneihin mitään vaikutusta. Mustapäitä sentään olen leuasta saanut pois, onneksi :) Ainiin, toinen negatiivinen asia: hiukset rasvoittuu hieman nopeammin kuin ennen. Mutta tämä ei haittaa mua niin paljon kuin nuo finnit..

Summa summarum: erittäin positiviinen asia lopettaa ehkäisyhormonit, en ole enää mikään lähes hautaan valmistautuva mummo halujen osalta ja muutenkin tuntuu positiivisemmalta. Sekä kortsut ovat paljon siistimpiä :P

Loppuun pieni kevennys - älkää ottako vakavasti ;)




lauantai 3. toukokuuta 2014

Mitä on motivaatio ja mistä sitä saa?

Pitkästä aikaa taas linjoilla. Viime aikoina on ollut aika paljon kiirettä eri asioiden kanssa. Mutta täällä ollaan.

Olen tässä jo pidemmän aikaa yrittänyt taas pudottaa painoa... Siinä onnistumatta.

Jokseenkin tuntuu siltä, että ei ole tarpeeksi motivaatiota. Kovasti sitä mielessään ajattelee, ettei viiden kilon painon pudotus nyt mitenkään vaikeaa ole. Ja kissan viikset!

Ongelma on siinä, että ilman kirjaamista en syö tarpeeksi. Ja kun en syö tarpeeksi oikeata ruokaa, niin tulee sitten syötyä herkkuja. Jotenkin naurattaa ja ehkä jopa itkettää, että tiedän (omasta mielestäni) ravitsemuksesta & laihdutuksesta enemmän, kuin sellaiset jotka eivät ole koskaan asiaan mitenkään perehtynyt eikä sen enempää mieti syömisiään. Samalla opiskelen personal traineriksi. Josta taas päästäisiin seuraavaan pohdintaan, mutta jätän sen nyt pois.

Nyt pohdin, että miten lähden purkamaan tätä asiaa, koska kun kirjaan syömiset esim. kiloklubiin, alkaa homma mennä vähä  turhan neuroottiseksi ja kyttäämiseksi. "Mitä nyt sitten pitäisi syödä, että saan rasvapallon vihreäksi, kuituakin pitäisi saada mutta pitäisi välttää ylimääräistä leivän ja hiilareiden syömistä". Voin kertoa, että kun tuossa pisteessä on kuukaudesta toiseen päivittäin, niin ei paljoa naurata...

Olen alkanut miettiä ulkopuolisen avun hakemista. Tänään tutkin eri personal trainereita Turun seudulta. Pitäisi varmaan muutamalle laittaa viestiä ja kysyä minkälaisia ruokavalioita he käyttävät ja onko heillä kokemusta kuinka paljon asiakkaista, joilla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Tämä on kuitenkin vasta harkinta-asteella.

Jos jollakulla on jotain ideaa tai vinkkiä miten tämän asian kansa voisi edetä, otan mielelläni vastaan. Olisi myös " kiva " kuulla jos jollain on ollut samanlaisia kokemuksia ja miten on selvinnyt eteenpäin.

Tällaisia pohdintoja näin vapun jälkeen, kun hommat ovat menneet taas aivan plörinäksi.. Mistä siis löytää motivaatio - oikeasti?

sunnuntai 23. maaliskuuta 2014

Elämäni ensimmäinen ryhmäliikuntaohjaus

Nyt se on takana :D lajina oli siis sisäpyöräily (indoor cycling, cycling, xycling, spinning, mitä lie muita nimityksiä käytetäänkään). Olen aina tykännyt sisäpyöräilystä ja olen ajatellut, että sitä olisi kiva myös ohjata.

Mun pitämä tunti oli siis ilmainen ja siellä oli jopa 12 pyöräilijää näin nopeasti laskettuna. Toisaalta kivaa, mutta toisaalta taas jännitys tuntui kasvavan mitä enemmän porukkaa tuli ic-saliin sisään :D

Tunti meni hyvin, mutta tosiaan jännitti NIIIIN hirveesti! Mä ajattelin, että se jännitys laantuisi alun jälkeen mutta eiiiii, mua jännitti koko hiton tunnin. Sykkeet oli taivaissa, puhua piti ilman että henkäilee mikkiin ja selvitä piti ilman, että pyörtyy XD En edes tiedä millä vastuksilla olen siellä polkenut, voi olla että oli vähän turhan paljon :D Mut selvisin hengissä ja pyörtymättä :D Se on se pääasia.

Tää video kuvaa mun fiiliksiä aika hyvin :DD


Tunnin jälkeen eräs asiakas tuli antamaan palautetta ja sanoi, että ohjaanko todella ensimmäistä kertaa, johon vastasin että "joo ja jännitti kyllä tooooosi paljon". Asiakas tykkäsi kyllä mun tunnista ja kokemusta vaan enemmän niin kyllä se siitä lähtee! :)

Tämän jälkeen oli vielä palautekeskustelu minun esimiehen kanssa (hän oli siellä myös polkemassa). Sain hyvää palautetta ja hyviä vinkkejä miten vielä parantaa ja mitä olisi voinut tehdä toisin. Olin ja olen samaa mieltä tuosta palautteesta. Esimieheni ei kuulemma ole koskaan nähnyt mua niin hiljaisena :D Mut sellanen mä oon, sit ku mua jännittää ni mä vähän tuppaudun menemään "lukkoon". Ja kun tää jännitys on niin erilaista ku jos vertais johonkin koulun esitelmään.. Tää jännitys on niinku jotain potenssiin 100 ainakin :D Tuon jännityksen takia tosiaan ei tullut mun parhaat puolet esiin ja sainkin palautetta siitä, että enemmän MUNAA :D mutta kuten sanottu, olen ihan samaa mieltä. Mut ei siinä auta muu kun vaan ohjata, kokemusta lisää vaan!

Mulla on hakusessa liikuntaryhmä, jonka kanssa jumppailen neljä kertaa ja niistä yksi sitten on mun koulutukseen liittyvä näyttö. Esimiehen kanssa juteltiin, että jos yksi niistä liikuntakerroista olisi taas sisäpyöräilyä ja hän tulisi uudestaan sen polkemaan. Silloin toivottavasti ei jännitä enää niin paljon ja ennakoinnit yms menee nappiin. Sitä odotellessa siis :D

Mun piti tänne blogiin ottaa kuva musta siellä ic-salissa mut unohtu siinä jännityksessä! Ehkä ens kerralla sit :D

keskiviikko 5. maaliskuuta 2014

Äsh!

Nyt on käynyt sellainen juttu, etten ole keksinyt mitään mistä kirjoitella. Joten ehdotuksia otetaan vastaan! :D

maanantai 13. tammikuuta 2014

Vastustuskyky

Olen kohta vuoden yrittänyt saada vastustuskykyäni paremmaksi, jotten sairastuisi kaikkiin mahdollisiin flunssiin. Kesällä ajattelin, että se on jopa parantunut koska en ollut kevään jälkeen lainkaan kipeä. Kunnes alkoi koulu ja työharjoittelu. Noin vuosi takaperin olin kolme kertaa kolmen viikon välein sairaana. Se oli todella rasittavaa. Nyt olen taas kipeä, viimeksi olin marraskuun lopulla flunssassa, joka meni onneksi silloin nopeasti ohi. Nyt näyttäisi olevan joku vähän sitkeämpi tapaus. Harmittaa kun en tiedä pystynkö tällä kouluviikolla osallistumaan mihinkään liikuntatuntiin :/

Joka tapauksessa, hyvä vastustuskyky on mahdollista saavuttaa seuraavilla keinoilla:
- monipuolinen ja riittävä ravinto (kasvikset, hedelmät, marjat, tarpeeksi proteiinia jne)
- vitamiinit, erityisesti d-vitamiini on täällä pohjoisessa tärkeää. Sanotaan, että erityisesti kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivien pitäisi saada lisäksi myös sinkkiä, magnesiumia, c-vitamiinia, käyttää mahdollisesti monivitamiinia sekä maitohappobakteerit ovat tärkeässä osassa suoliston toimintaa. Hyvä bakteeritasapaino suolistossa on vastustuskyvyn kannalta tärkeää
- liikuntaa sopivasti ja säännöllisesti
- riittävä uni
- tupakoimattomuus
- normaalipainoisuus
- vältä stressiä
- pese kädet ja vältä limakalvojen koskettelua

kaikki muut kohdat sanoisin omalle kohdalle, että CHECK paitsi riittävä ravinnonsaanti ja tuo normaalipainoisuus. Tajusin kun juteltiin eräiden ihmisten kanssa ruuasta niin yksi kommentoi siihen, että on pakko syödä päivittäin 2500kcal, vähemmästä hän on muuten koko ajan sairaana. Tämä kommentti sai taas miettimään omaa vastustuskykyä, kilpirauhasta ja ruokailua. Nyt aion oikeasti syödä tarpeeksi ja toivon, että se auttaa tähän! Toki tiedän ihmisiä, jotka syövät ihan päin pyllyä eivätkä ole koskaan sairaana... Ne ovat jotain superihmisiä XD

Terveempää alkuvuotta teille lukijat!

sunnuntai 5. tammikuuta 2014

Tämän vuoden tavoitteet

Olen tässä pohdiskellut tätä vuotta ja mitä siltä haluan. Viime vuonna en jatkanut työtä josta en pitänyt, hain vihdoin liikunta-alalle opiskelemaan ja pääsin. Lisäksi tuli monta reissua tehtyä Tampereelle ja vähän muuallekin kotimaassa. Aloin opettaa tankotanssia (viime vuonna oli kaksi oppilasta) <3 Salilla tuli kehitystä ja opin taas uutta treenaamisesta. Lisäksi olen saanut uusia tuttavuuksia, joista osasta tuli ystäviä :)

Vuoteen siis mahtui iloa ja surua, pääasiassa kuitenkin iloa :)

Tänä vuonna haluan ehdottomasti taas tutustua uusiin ihmisiin ja laajentaa piirejäni, matkustella vaikka ihan kotimaassa, haluan jatkaa tankotanssin opetusta, saada työtä liikunta-alalta, kehittyä salilla lisää ja saada tuloksia ja sitten se suurin kompastuskivi.. Nimittäin ruoka! Joillekin ihmisille on helppoa syödä riittävästi ja puhtaasti. 



Mä myönnän, mulle se on hieman vaikeeta. Ainakin se puhtaasti syöminen ja joskus tulee syötyä liian vähän. Ja se on huono juttu kehon aineenvaihdunnalle ja kilpirauhaselle.
Pitäisi osata porata se ajatus päähän, että teen nyt seisomatyötä joka kuluttaa huomattavasti enemmän kuin pelkkä istuskelu. Seisomisen lisäksi työharjoittelussa on päivittäin erilaisia työtehtäviä mm. kuntosalin järjestely joka siis tarkoittaa sitä, että nostellaan kiekkopainoja paikoilleen ja muutenkin huolehditaan yleisestä järjestyksestä. Kyllä siinäkin pienen hien saa päälle, kun nostelee n. 10min 0.25-25kg painoja paikoilleen. Pääasiassa ne on kuitenkin vielä niitä isoja painoja. Useimmiten mä teen tän vielä kahdesti mun vuoron aikana.


Aktiivisen työn lisäksi on sitten se vapaa-ajan liikunta, jota tuli viime vuonna n. 4.8 tuntia viikossa eli yhteensä n. 250 tuntia koko vuoden aikana. Asetin itselleni tavoitteeksi 300 tuntia vuodessa, joka on lähemmäs kuusi tuntia viikossa. Jos alan ohjaamaan enemmänkin liikuntaa, niin tuo varmaan täyttyy aika helposti. :) Eikä se liikunta mulle sisänsä oo mikään vaikea juttu, toisin kuin tuo syöminen :D
Viimeinen toive olisi se, että saisi vihdoin tämän kilpirauhasen tasapainoon. Ettei tarvitse enää säätää lääkitystä edestakaisin. Ja sen myötä tämä elämäkin ehkä tasoittuisi joltain osin.

Nyt uudella innolla tätä vuotta kohti ja ennen kesää voin toivottavasti hehkuttaa saatuja tuloksia :D