sunnuntai 19. helmikuuta 2012

Sairauteni...

..nimeltään kilpirauhasen vajaatoiminta. Ajattelin kun en ekassa postauksessa niin paljon kertonut itsestäni, niin kertoisin vähän enemmän tästä sairaudesta ja minusta.

Moni on varmaan kuullut kyseisen sairauden nimen, mutta ei välttämättä tiedä millaisia oireita siinä on. En todellakaan toivo tätä sairautta kenellekään, koska tämä on ihan pyllystä suoraan sanottuna.

Viime kesänä otin yhteyttä omaan terveysasemaan ja pyysin aikaa lääkärille masennuksen takia. Tai itse luulin, että se on masennusta. Lääkäri passitti ajan päätteeksi labraan ottamaan verikokeet kilpirauhaseen liittyen. Arvo, joka otettiin oli ylärajalla mutta kuitenkin rajojen sisällä, joten mielialaongelmani eivät (lääkärin) mielestä johtuneet siitä. Musta itsestäkin tuntui, että tää masennus oli aivan erilaista mitä joskus aiemmin mulla on ollut. Enemmän juuri sellasta ettei yhtään mikään kiinnostanut ja se masensi. Ja sitten kun masensi ei todellakaan kiinnostanut tehdä yhtään mitään, ja näin oravanpyörä oli valmis. Masentuneisuuden keskellä mä olin jatkuvasti väsynyt. Nukuin yössä jonkun 9 tuntia (olin työttämänä kesällä), sen lisäksi olisin voinut nukkua useat päiväunet. Muita oireita, joita en edes ajatellut oireiksi vaan "normaaliksi" olotilaksi olivat: kalpeus, ihon kuivuus, ohuet hiukset, alilämpö, paino ei laskenut syömisten tarkkailusta huolimatta, muistihäiriöt, ärstyneisyys ja mielialan heittelyt. Luulin että nää on mulle aivan normaaleja asioita, eikä liittyisi asiaan mitenkään.

Jossain vaiheessa aloin miettimään, mitä lääkäri sanoi kilpirauhasesta. Aloin tutkia mitä sairauteen kuuluu ja mietin tarkemmin oireitani.. Soitin omalle terveysasemalle ja halusin uusiin testeihin.. Nyt arvo joka aiemmin oli ollut arvojen yläpäässä oli laskenut ja toinen arvokin oli lääkärin mielestä ihan hyvä. Kävin vielä kerran juttelemassa lääkärille painon pudotukseen liittyvistä ongelmista. Sanoi kaiken johtuvan masennuksesta. Tässä vaiheessa olin yrittänyt pudottaa painoa vähän yli vuoden Kiloklubin avustuksella, eikä paino ollut kun maksimissaan pudonnut 3 kiloa. Pyysin lähtiessäni arvot tulosteena mukaan ja päätin, että menen yksityiselle.

Kävin yksityisellä (endokrinologilla), joka oli terveyskeskuslääkärin kanssa samaa mieltä ettei mulla ole kilpirauhasen vajaatoimintaa. Kysyin häneltä, että mikä ihme mua sitten vaivaa?! Ei osannut sanoa juuta eikä jaata..

Tässä vaiheessa meinasin jo luovuttaa.. Kuitenkin jaksoin vähän ottaa asioista selvää ja sain selville hyvän lääkärin joka ei katso pelkästään arvoja, vaan kuuntelee myös oireita. Sain koelääkityksen joulukuun alussa. Mulla on kerran nostettu annostusta ja nyt joudun tässä vielä viikon odottelemaan, että pääsen uudelleen labroihin..

Kaksi viikkoa viime lääkenoston jälkeen olo oli hyvä, mieliala parempi eikä väsyttänyt niin paljon. Jaksoin liikkua suhteellisen paljon ja muutenkin tuntui kivalta. Painokin tippui vähän..
Mutta sen jälkeen alkoi taas alamäki.. Tuntuu että oon palannut lähtöpisteeseen oireiden kanssa ja nyt oikein odotan, että pääsen labroihin ja saan uuden noston. Ei ole viimeiseen kolmeen viikkoon taas kiinnostanut oikeen yhtään mikään ja eniten just harmittaa, ettei oo jaksanut liikkua juuri yhtään. Etenkään en ole tehnyt mitään tankotanssiin liittyvää kohta kolmeen viikkoon ja harmittaa tosi paljon..

Perjantaina olisi ollut yhdet reivit (käyn siis konemusiikkibileissä :), mutta piti nekin jättää väliin koska ei vaan voinut vähempää kiinnostaa ja väsytti ihan älyttömän paljon. Toisekseen oli hieman masentunut olo, joten olisin varmaan vetänyt siihen olotilaan kovan kännin joka ei todellakaan olisi ollut hyvä idea.

Tulipas pitkä teksti. Toivottavasti edes joku jaksoi lukea. Nyt yritän kerätä motivaatiota jos edes saisi fiilisteltyä hyviä biisejä tangon ympärillä.

4 kommenttia:

  1. Mä tiedän miltä toi tuntuu :(

    Mullakin arvot oli just hilkulla, ihan siinä rajalla mutta kuitenkin päättivät alottaa lääkityksen viime keväänä. Ja "hauskinta" tässä on se että luultavasti mulla on ollu kilpparissa vikaa jo 10 vuotta, koska muistan että ne on aikasemmin testattu mut lääkärit oli sitä mieltä että arvot kuitenkin normaalit.. Jee..

    Lääkityksellä oon päässy eroon masennuksesta, kiloja lähtee, olo on paljon energisempi. Jaksaa taas tehä asioita. Ennenhän mut vaan leimattiin laiskaksi :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on kuulemma vuonna 2006 ollut TSH 4.6 eikä mulle sillonkaan oo arvauskeskuslääkäri mitään sanonu. En kyllä edes muista, et miks mulla tuona vuonna on verikokeet otettu.. Kun tosiaan tuo lääkäri kesältä kysyikin, että onko mulla ollut aiemmin lääkitystä ja mainitsi tuosta vuoden 2006 arvosta.

      Poista
  2. Mullahan on ihan samanmoisia oireita, toivottavasti saisin koelääkityksen myös..

    Koitahan jaksella ja kerro kuulumisia tältäkin osalta, mua ainakin kiinnostaa ihan hirmuisesti. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sun varmaan kannattais rekisteröityä kilpirauhasfoorumille (ellet ole jo) ja katsoo jos sun paikkakunnalla / lähellä olisi joku hyvä lääkäri. Jos saisit arvot paperille + oirelista mukaan nii vois jopa onnistua. Toivottavasti saisit koelääkityksen, mun piti itseasiassa tästä kommentoidakin sun blogiin mutta (yllätys) unohdin(!) :D

      Mut kyl mä tänne päivittelen miten homma etenee :)

      Poista

Ai sääki tahot kertoa jotain